seo online marketing logo
afbeeldingen optimaliseren voor seo

Afbeeldingen optimaliseren voor SEO

Yorick Zandee
Yorick Zandee
10 september 2018

Hoe je afbeeldingen optimaliseert voor een betere SEO voor je website

Naar aanleiding van onze blog SEO webteksten schrijven kregen we veel vragen over het optimaliseren van afbeeldingen voor je website. In feite bestaat het optimaliseren van afbeeldingen voor SEO uit 2 factoren: visuele optimalisatie en technische optimalisatie. In deze blog leggen we je uit hoe je een afbeelding het beste optimaliseert voor je website en natuurlijk de Google zoekmachine.

Visuele optimalisatie

Het focussen op content is heel goed. Echter vergeten veel mensen dat content niet alleen bestaat uit krachtige SEO webteksten. Zoek een afbeelding of meerdere afbeeldingen bij jouw webteksten die een waardevolle toevoeging zijn. Het moet mooi zijn om te zien. En denk ook zeker eens aan het psychische effect. Een blij of lachend persoon met jouw product in haar/zijn handen geeft een signaal aan diegene die de afbeelding ziet, vaak gebeurt dit onbewust.

Het gebruik van stockfoto's is prima. Controleer voor je een afbeelding aanschaft wel of deze al niet te vaak gebruikt is. Naast verwarring kan dit ook ongeloofwaardig overkomen. Beter nog is het gebruik van eigen afbeeldingen. Tegenwoordig heeft iedereen een mobiele telefoon met een fotocamera op zak. Zie je iets leuks of toepasselijks? Maak een foto! Het kost je immers maar een paar seconden.

Technische optimalisatie van afbeeldingen

Wanneer je de juiste afbeelding gevonden hebt, is het belangrijk om de afbeelding technisch te optimaliseren voor je website. Belangrijke factoren voor de optimalisatie van je afbeelding zijn:

  • Bestandsnaam
  • Afbeeldingsgrootte
  • Afbeeldingstype

afbeeldingsformaat optimaliseren

De bestandsnaam van je afbeelding noem je naar het onderwerp van je webpagina of omschrijf duidelijk wat de afbeelding laat zien. De bestandsnaam van je bedrijfslogo noem je bijvoorbeeld "bedrijfslogo bedrijfsnaam" .

De afbeeldingsgrootte dient zo klein mogelijk te zijn. Een logo hoeft maar 150 pixels breed te zijn en een ondersteunende foto voor je blog kan bijvoorbeeld al bij een breedte 500 pixels voldoen. Kijk dus goed waar de afbeelding voor dient en sla niet groter op dan nodig.

Het afbeeldingstype geeft aan welke compressie je gebruikt. Bekende types zijn natuurlijk JPG, TIFF, en PNG. Die laatste is het advies, ook wel TinyPNG genoemd. Al is .SVG een heel goed alternatief. Het komt hier op neer: hoe kleiner het bestandsformaat, hoe beter! Mocht je een fotobewerkingsprogramma gebruiken, kijk dan of je kunt kiezen voor PNG8. Of misschien is er al een functie aanwezig waarmee je kunt opslaan als "geoptimaliseerd voor web". Let wel op dat de kwaliteit van de afbeelding goed blijft. Een wazige of blokkerige afbeelding is niet representatief.

Geen software voor handen? Geen probleem! Het internet biedt uitkomst. Ga maar eens naar tinypng.com.

Afbeelding optimalisatie op je website

Je afbeelding is nu klaar voor gebruik. De juiste afbeelding is gekozen en technische geoptimaliseerd. Nu kun je de afbeelding op je website plaatsen. Na het uploaden, ongeacht welke CMS je gebruikt, kun je de titel en de alt tekst invullen voor de afbeelding. Doe dit altijd! Dit kan bijvoorbeeld de naam van het bestand zijn of de titel van je webpagina.

Ook zijn er voor de bekende content management systemen verschillende plugins beschikbaar die je afbeeldingen automatisch technisch optimaliseren en het je makkelijk maken om titel en alt-teksten aan te passen.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je website?

Heb je hulp nodig of heb je het simpelweg gewoon druk met je bedrijf, vraag dan vrijblijvend een offerte aan voor het optimaliseren van je website voor de Google zoekmachine.

Gerelateerde onderwerpen:

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram