seo online marketing logo
het belang van seo bij sea

Het belang van SEO bij SEA

Yorick Zandee
Yorick Zandee
9 november 2016

Met Google Adwords kun je snel scoren met je website. Met een account, wat budget en natuurlijk een website, kun je binnen enkele minuten al bovenaan staan. Dus waarom zou je dan nog SEO doen?

Dit is een grote valkuil. De essentie van de Google zoekmachine is namelijk om hun klanten (mensen die zoeken met Google) het beste resultaat te geven. En jawel, dit geldt dus ook voor betaalde Google advertenties!

Search Engine Advertising

SEA staat voor Search Engine Advertising. Oftewel, adverteren in de zoekmachines. De bekendste is natuurlijk Google. Het advertentiesysteem van Google wordt Google Adwords genoemd. Je zult ze vast weleens gezien hebben, de advertensies boven- en onderaan het resultatenscherm van Google nadat je een zoekopdracht hebt ingevoerd.

Google Adwords

Adwords werkt via het Pay-per-click systeem: Voor elke keer dat een bezoeker op je advertentie klikt, betaal je een vast bedrag. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk o.a. van de populariteit van een zoekwoord, de kwaliteit van je advertentie, de locatie en de kwaliteit van je website(!).

Combineer SEO met SEA

De essentie van Google is hun klanten het beste resultaat te geven op basis van het ingegeven zoekwoord. Je moet er dus voor zorgen, dat wanneer iemand op jouw advertentie klikt, en ze op de door jouw gekozen webpagina bezoeken, dat deze seo-technisch in orde is voor hetgeen je mee adverteert.

Wanneer je dus adverteert voor het verkopen van een hamer, zorg dan dat de landingspagina geoptimaliseerd is voor het zoekwoord "hamer kopen". Wanneer je website SEO proof en up-to-date is, en de landingspagina is geoptimaliseerd voor het betreffende zoekwoord, heb je grote kans dat je advertentie beter scoort en dat je dus minder betaalt voor een klik dan je concurrent die zelfs een plaats lager staat.

Aan de slag...

Wanneer je dus aan de slag gaat met adverteren in Google zorg dan voor het volgende:

  • SEO vriendelijke en up-to-date website.
  • Zorg voor specifieke geoptimaliseerde landingspagina's per campagne/zoekwoord.
  • Zorg altijd voor een Call-to-action.
  • Meten is weten ;)

Wil je meer weten over het werken met Google Adwords?
Lees dan deze blog.

Gerelateerde onderwerpen:

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram